7 op de 10 vrouwen hebben tijdens hun zwangerschap last van brandend maagzuur. Gelukkig verdwijnt dit meestal weer na de bevalling. Hier lees je alles over brandend maagzuur tijdens de zwangerschap en wat je ertegen kunt doen.

Wanneer in je zwangerschap kan je last krijgen van brandend maagzuur?

Voor veel vrouwen begint het maagzuur in het eerste trimester van de zwangerschap, meestal begint het rond de 2e maand. Brandend maagzuur is een zwangerschapssymptoom waar je voor de rest van je zwangerschap last van kunt houden.

Wat veroorzaakt brandend maagzuur tijdens je zwangerschap?

Vroeg in de zwangerschap produceert jouw lichaam grote hoeveelheden van de hormonen progesteron en relaxine. Deze hormonen zorgen ervoor dat spierweefsels in je hele lichaam meer gaan ontspannen. Dat is handig als je bij de bevalling een kind naar buiten moet persen, minder fijn is dat spieren in je spijsverteringskanaal ook meer ontspannen.

Als gevolg daarvan beweegt het voedsel soms langzamer door je spijsvertering wat allerlei buikklachten met zich mee kan brengen, variërend van dat opgeblazen, winderige gevoel dat je misschien wel kent tot brandend maagzuur.

Voor jou is dit ongemakkelijk maar voor je baby is het eigenlijk zeer gunstig. Deze spijsverteringsvertraging zorgt voor een betere opname van voedingsstoffen in je bloedbaan en vervolgens door de placenta en je baby.

Brandend maagzuur ontstaat wanneer de kringspier die de slokdarm van de maag scheidt, zich ontspant (zoals alle spieren in het spijsverteringskanaal), waardoor voedsel en agressieve spijsverteringssappen van de maag weer in de slokdarm terecht kunnen komen. Deze maagzuren irriteren het gevoelige slokdarmslijmvlies, waardoor een branderig gevoel ontstaat

Kan brandend maagzuur effect hebben op mijn zwangerschap?

Brandend maagzuur tijdens de zwangerschap verschilt niet heel erg van brandend maagzuur waar haast iedereen wel eens last van heeft gehad. Mensen klagen over een branderig gevoel achter het borstbeen, dit kan oplopen tot de keel of zelfs helemaal tot achter in de mond. Braken komt ook vaak voor. De symptomen zijn meestal erger na een maaltijd en bij het slapen gaan.

In sommige gevallen kan de slokdarm geïrriteerd raken door de zure inhoud van de maag en kan er een ontsteking in je slokdarm ontstaan. Gelukkig komen bij brandend maagzuur tijdens de zwangerschap zelden complicaties zoals slokdarmontsteking voor. Brandend maagzuur tijdens de zwangerschap is dus vervelend maar heeft geen negatieve gevolgen voor de ontwikkeling van je kindje.

Tips om brandend maagzuur tijdens je zwangerschap te behandelen

Als je last hebt van brandend maagzuur tijdens je zwangerschap, zijn er een paar dingen die je kunt doen om het onder controle te houden en te behandelen:

Kauwen op (suikervrije) kauwgom

Door dit ongeveer een half uur na een maaltijd te doen, verhoogt je speekselproductie, wat het teveel aan zuur in je slokdarm kan neutraliseren. Maak je je zorgen over kunstmatige zoetstoffen tijdens de zwangerschap? Neem dan suikervrije kauwgom. Sommige vrouwen hebben het gevoel dat kauwgom met mint-smaak het maagzuur verergert. Kies dan een kauwgom zonder mint-smaak.

Eet amandelen

Eet na iedere maaltijd een klein handje amandelen. Amandelen neutraliseren maagsappen wat brandend maagzuur kan verlichten of zelfs kan voorkomen.

Drink (amandel)melk

Kalmeer je maag met een klein glas amandelmelk na elke maaltijd of gewoon wanneer het maagzuur opspeelt (calciumbonus). Sommige aanstaande moeders geven de voorkeur aan warme melk gemengd met een eetlepel honing.

Eet papaja

Verse, gedroogde of gevriesdroogde papaja's helpen bij het verlichten van het maagzuur bij sommige vrouwen en geven bovendien een vitamine A en C boost.

Mag je een Rennie slikken als je zwanger bent?

Rennie is een bekend en vrij verkrijgbaar medicijn dat helpt tegen brandend maagzuur. Als alle bovenstaande tips niet helpen, kan je overwegen Rennie of een ander vrij verkrijgbaar medicijn zoals Gravicol of Gaviscon te slikken. In principe kan je deze medicijnen zonder problemen gebruiken tijdens je zwangerschap. Doe dit echter altijd in overleg met je huisarts. Langdurig slikken van deze middelen kan resulteren in nare bijwerkingen als diarree of juist obstipatie.

Tips om brandend maagzuur tijdens je zwangerschap te voorkomen

De kans op een volledig maagzuurvrije zwangerschap is klein tot nihil. Het goede nieuws is dat door de zwangerschap veroorzaakt brandend maagzuur ook niet iets is om je zorgen over te maken. In de tussentijd zijn er genoeg preventieve maatregelen die je kunt uitproberen om brandend maagzuur te voorkomen:

Drink en eet niet tegelijkertijd

Te veel vocht vermengd met te veel voedsel verergert brandend maagzuur. Probeer het meeste vocht tussen de maaltijden door te drinken.

Eet je laatste maaltijd niet te laat

Of je nu thuis of buitenshuis eet, eet je laatste grote maaltijd ten minste drie uur voor het slapen gaan. Zo kan je maag beginnen met de spijsvertering voordat je gaat liggen. Een snack voor het slapengaan is prima, zolang het maar licht verteerbaar is.

Eet meerdere kleine maaltijden

Probeer in plaats van 3 grote maaltijden op een dag, meerdere kleinere maaltijden te eten. Zo voorkom je dat je spijsvertering overbelast raakt. Meerdere mini-maaltijden zijn de oplossing voor veel zwangerschapskwaaltjes, van brandend maagzuur tot een opgeblazen gevoel tot onvoldoende energie.

Probeer rustig te eten

Kauwen is de eerste stap in het spijsverteringsproces: hoe meer je kauwt, hoe minder werk je maag hoeft te doen. Bovendien slik je vaak lucht in als je snel eet, hierdoor kunnen kleine gaszakjes in je buik ontstaan. Dus neem de moeite om kleine hapjes te nemen en goed te kauwen, zelfs als je superhongerig bent of haast hebt.

Draag ruim zittende kleding

Strakke kleding om je middel kan je buik beknellen, waardoor de druk toeneemt en het brandend maagzuur wordt aangewakkerd.

Hou je hoofd omhoog

Zorg ervoor dat je rechtop zit tijdens het eten, en blijf daarna nog een paar uur zitten. Alle posities waarbij je hoofd niet je hoogste lichaamsdeel is, kunnen zure maagsappen weer naar omhoog stuwen. Als je moet bukken, doe het dan vanuit je knieën in plaats van je middel.

Let op je gewicht

Zorg ervoor dat je tijdens je zwangerschap geleidelijk en niet te veel aankomt. Hoeveel ‘te veel’ is, verschilt per persoon en is mede afhankelijk van je startgewicht. Als je een gezonde BMI (tussen de 18,5 en25), kom je gemiddeld tussen de 11,5 kg en 16 kg aan. Bespreek daarom met je huisarts wat voor jou een gezonde gewichtstoename zou zijn. Extra kilo's kunnen het maagzuur verergeren door de druk op je spijsverteringskanaal te verhogen.

Niet roken

Nog een reden om vandaag te stoppen, als je dat nog niet gedaan hebt… en het is niet eens de belangrijkste reden.

Probeer te ontspannen

Stress kan je spijsvertering verstoren en dus brandend maagzuur verergeren, het is dus belangrijk dat je ook tijdens deze stressvolle tijd leert ontspannen. Als je daar van nature moeite mee hebt, kun je dingen als zwangerschapsyoga, meditatie, visualisatie, acupunctuur, biofeedback of hypnose proberen.

Voedingsmiddelen die je beter kunt vermijden als je last hebt van brandend maagzuur

Als je merkt dat je door het eten of drinken van bepaalde producten meer last krijgt van brandend maagzuur, kan je ze beter tijdelijk van het menu halen. Van sommige voedingsmiddelen is bekend dat ze brandend maagzuur kunnen veroorzaken.

Vet eten

Voedingsmiddelen met een hoog vetgehalte kunnen brandend maagzuur veroorzaken. Helaas geldt dit ook voorgezonde en voedzame producten als avocado's, kaas en noten.

Koffie en sommige thee

Koffie en sommige theesoorten kunnen brandend maagzuur doen opspelen. Sommige onderzoeken beweren dat cafeïne de boosdoener is, andere onderzoeken tonen dit verband juist niet aan. Onderzoek geeft dus geen uitsluitsel. Als jij geen last hebt van brandend maagzuur na het drinken van thee of koffie, is er geen enkele reden om dit te vermeiden.

Drank met prik

Koolzuurhoudende dranken zijn andere bekende aanstichters van brandend maagzuur. Onderzoek suggereert dat deze dranken de sluitspier slokdarm kunnen ontspannen en de zuurgraad van maagzuur kunnen verhogen, twee risicofactoren voor maagzuur.

Producten met een hoog zuurgehalte

Tomaten (inclusief voedingsmiddelen zoals salsa en pastasaus) en citrusvruchten (zoals sinaasappels, grapefruits en citroenen) kunnen brandend maagzuur veroorzaken, vooral als je ze op een lege maag eet.

Zuivel

Hoewel voor sommige vrouwen melk brandend maagzuur juist kan verlichten, zijn er ook vrouwen die juist last krijgen van brandend maagzuur na het drinken van melk. Dit is dus een kwestie van uitproberen.

Pittig eten

Pittig eten is een notoire veroorzaker van brandend maagzuur. In pittig eten zit vaak een stofje dat je spijsvertering vertraagd. Hierdoor zit voedsel langer in je maag wat een grote risicofactor is voor brandend maagzuur.

Brandend maagzuur tijdens het slapen voorkomen

Brandend maagzuur is sowieso vervelend maar al helemaal als je probeert te slapen. Er zijn een paar dingen die je kunt doen om brandend maagzuur ‘s nachts te voorkomen:

  • Probeer ten minste 3 uur voor het slapengaan niets te eten.
  • Zorg ervoor dat je hoofd hoger ligt dan de rest van je lichaam. Eventueel door een stapeltje boeken onder de poten van je bed aan de hoofdzijde te leggen.
  • Slaap op je linkerzij. Door hoe je slokdarm en maag verbonden zijn, is het voor maagzuur makkelijker om omhoog te komen als je op je rechterzij slaapt.

Een flinke bos haar

Heb je veel last van brandend maagzuur tijdens je zwangerschap? Sla dan maar vast een voorraad babyshampoo in. Wetenschappelijk onderzoek heeft namelijk aangetoond dat vrouwen die gemiddeld meer last hebben van brandend maagzuur tijdens hun zwangerschap, een grotere kans hebben op een kindje met een volle bos haar bij de geboorte.

Hoe onwaarschijnlijk het ook klinkt, het lijkt erop dat de hormonen die verantwoordelijk zijn voor het maagzuur dezelfde ook verantwoordelijk zijn voor het laten groeien van het haar van een ongeboren baby.